Lær mer om resultatene fra sikkerhetsspørreundersøkelsen vår © ABUS

ABUS’ sikkerhetsstudie 2020 Sikkerhetsfølelse blant tyskere

• Hver andre respondent har allerede blitt utsatt for en forbrytelse
  • Rundt en fjerdedel av respondentene oppgir at et innbrudd i huset eller leiligheten deres er en kriminelle handlingen de frykter mest
  • Over halvparten av tyskere er mest redde ute om natta

Wetter/Ruhr – Markedsundersøkelsesinstituttet YouGov gjennomførte en representativ undersøkelse på vegne av sikkerhetseksperten ABUS1 for å finne hvor stor følelsen av sikkerhet er blant tyskere. Resultatet viser at flertallet av respondentene føler seg trygge. Imidlertid oppga en betydelig andel av respondentene – én av tre eller 33 prosent – at de følte seg lite eller overhodet ikke trygge. Bare tre prosent av alle undersøkelsesdeltakerne føler seg tryggere enn for 12 måneder siden. Hele 40 prosent er av den oppfatning at Tyskland har blitt mindre trygt de siste 12 månedene. Den største frykten er vold og overgrep – i underkant av halvparten (48 prosent) nevnte disse forbrytelsene som en av de tre mest fryktede forbrytelsene. En god fjerdedel oppga at de var redde for et innbrudd i boligen sin. «Vi ble overrasket over dette tallet,» sier Michael Bräuer, leder for offentlige relasjoner hos sikkerhetsekspertene ABUS. «Vi antar at bare noen få av de tyske husholdningene har det som kalles grunnleggende beskyttelse – det vil si et minimum av sikkerhetsteknologi for å avverge innbruddstyver.

Det er altså et klart gap mellom frykten for forbrytelsen og passende tiltak for å beskytte seg mot den. En betydelig økning i sikkerheten kan sikres med relativt enkle midler, for eksempel ved hjelp av tilleggslåser på vinduer og dører. Og alle som investerer i sikkerhetsteknologi som installeres av fagfolk, drar i dag fordeler av statlig subsidie på opptil 20 prosent i Tyskland.»

Nesten halvparten av respondentene har allerede vært utsatt for en forbrytelse
Antallet personer som selv har blitt utsatt for en forbrytelse er alarmerende høyt. Hele 47 prosent oppga nemlig dette. Respondentene opplevde oftest ran eller tyveri (19 prosent), tett fulgt av svindel eller bedrageri med 16 prosent. En av ti spurte hadde opplevd minst ett innbrudd tidligere.

Psykisk skade er mest fryktet ved et innbrudd
Når det gjelder innbrudd, er det ikke frykten for økonomiske skader eller materielle tap (14 prosent) respondentene fokuserer på – den følelsesmessige skaden forårsaket av et innbrudd veier mye tyngre. Mer enn halvparten av respondentene, nemlig hele 52 prosent, oppga dette. Offervernorganisasjonen Weisser Ring trekker samme konklusjon. «De psykologiske konsekvensene av et innbrudd er noen ganger så alvorlige og traumatiske at ofre for innbrudd skifter bosted,» forteller Bianca Biwer, administrerende direktør hos Weisser Ring.

Et godt nabolag skaper en god sikkerhetsfølelse
På spørsmål om hva som er avgjørende for en god sikkerhetsfølelse, nevnte respondentene et godt og oppmerksomt nabolag (60 prosent) og bruk av lys (50 prosent) som de viktigste faktorene. 39 prosent av deltakerne nevnte sikkerhetssystemer som alarmsystemer som et velprøvd middel for å øke sikkerheten.

Spesielle virkninger av korona-pandemien
Som en del av studien ble det også spurt om eventuelle spesielle virkninger forårsaket av herjingene til korona-viruset. Rundt 14 prosent av de spurte sa at de følte seg mer usikre med tanke på straffbare handlinger under pandemien. Rundt åtte prosent uttalte i denne sammenhengen at de selv eller noen fra bekjentskapskretsen allerede hadde blitt utsatt for en korona-spesifikk svindel.

Hele studieresultatene samt utskrivbar infografikk er nå tilgjengelig på www.sicherheitsumfrage.de.

Om ABUS
Som leverandør av sikkerhetsteknologi har ABUS tilbudt markedsrettede løsninger for bedret sikkerhet helt siden grunnleggelsen i 1924. Rundt 3500 ansatte jobber for den globalt orienterte og eierstyrte familiebedriften. ABUS sitt produktutvalg spenner fra mekanisk og elektronisk sikkerhetsteknologi for private og kommersielle brukere til sikkerhetsløsninger for tohjulinger.

Om YouGov
YouGov er en internasjonal data- og analysegruppe. Våre data er basert på vårt svært aktive deltakerpanel på 11 millioner personer over hele verden. Fra denne kontinuerlige datastrømmen, kombinert med vår brede forskningskompetanse og bransjeerfaring, har vi utviklet en systematisk plattform for forskning og markedsføring. Med 41 lokalkontor i 25 land og panelmedlemmer i 44 land disponerer YouGov et av de ti største markedsforskningsnettverkene i verden.

1 2082 spurte i tidsrommet 14. – 16. september 2020

Lær mer om resultatene fra sikkerhetsstudien © ABUS